tisdag 18 november 2008

100e inlägget: Plommon i konjak


För ett par dagar sen la jag in plommon i konjak till julen. Förra gången jag gjorde det blev det ett verkligt fantastiskt resultat, så jag har höga förhoppningar även om plommonen denna gång inte är hemmaodlade. Enkelt är det också! Det enda som är lite pilligt är att skala de små liven.
Gör såhär:

Skålla 1 kg plommon. Använd en stor kastrull och riktigt kokande vatten innan du ploppar ner dem. Låt de koka någon minut i alla fall, om det är köpe-plommon med tjockare skal.

Koka 3 dl socker med 5 dl vatten till en sockerlag. Det tar 10-15 minuter.

Lägg i plommonen försiktigt och låt dessa koka med någon minut. Ta kastrullen av värmen och häll i en dryg deciliter konjak.

Häll upp i väl rengjorda burkar (ni vet, ugnen, 140 grader).

De är klara efter ett par veckor men håller betydligt längre än så om du har varit noga med rengöringen av burkarna.
Servera med lättvispad grädde eller med ett choklad-tillbehör. Eller varför inte i mandelmusslan, kanske!

Det här är inte mitt eget recept, men jag har ingen aning om varifrån det kommer, som Lisa säger, stöld är bästa inspiration! Jag vet också att Kinna har ett plommon-i-konjak-recept , för vad jag antar är för en lite mindre mängd plommon.

8 kommentarer:

Kristina Eriksson sa...

Va fin burken är! Jag tror faktiskt jag har ganska exakt 1/2 dl eau de vie hemma eller är det för simpelt?

Nässelblom och choklad sa...

Det ser så vackert ut med plommonen i burken. Förra hösten lade jag in päron på olika sätt. Nu blir jag lockad att ge mig in på något sådant.

Husmodern sa...

N&C: tack! Jag kom från Naturhistoriska Riksmuseet och var själv lite tveksam till just den bilden... men så bra!
Kristina! Njaaaa, jag är ingen expert på Eau-de vie, så egentligen ska du nog fråga någon annan. Själv dricker jag inte konjak, utan har bara i inläggningar och i chokladbiskvier. Därför brukar jag sno med mig små flyg-flaskor hem... bra storlek!
Men nu var det ju en hel dl som krävdes för detta recept, om du inte tänkte halvera, förstås...!

Anonym sa...

...så du får inte glänta på locket... och provsmaka för att fira 100:de inlägget...? ; )
/Janne

Husmodern sa...

Åh, jag är ståndaktig!!
Och firar först när jag hamnar på Matälskarens länklista....
haha!

Anonym sa...

Älskar sånt, men fick inga pöommon i år.

Kristina Eriksson sa...

Ok, jag läste en halv, konstigt...jag gillar inte konjak heller så därför köper jag det billigaste till matlagning, köper jag nåt bättre dricker sambon upp det!

Husmodern sa...

Det går fortfarande att köpa hyfsade plommon, Hannele!
Och Kristina, fråga Systemet vettja, deras kundtjänst är super!
Och gör isf halv sats!