måndag 12 mars 2007

Brunchguiden

Jag har alltid drömt hemliga drömmar om att vara med i Krogkommissionen. Det här är nog det närmaste jag kommer. Brunchkommisionen.

Kvarnen
Jamen, det här var en trevlig överraskning! Jag är ganska överens med DN om att detta är en 4:a. Skönt att inte behöva ta sig in i city för att få sig en vettig brunch. Innehållet var en mängd kalla sallader, någon obligatorisk "ny gryn"-sallad, en caesar, tomater i balsamvinäger, oliver, sillar, en Kvarnen-röra med kräftstjärtar i lake, bläää. På det varma bordet stod drumsticks, äggröra (den var inte en 4:a), bacon, prinskorv och allt annat som man kan förvänta sig. Det fanns också ett par saker som inte var förutsägbara, Kvarnens klassiska köttbullar, tex, en fin liten potatiskaka, böckling, räksallad med räkor som inte var industriskalade. Och på den kalla avdelningen stod också en Kvarnenklassiker; Gubbröra på kavring (varför smörar man bröd med majonnäsröra ovanpå, varför??) Trevligt är det alltid med våfflor, även här, men det var en väldans lång kö mot slutet.
Lite förvånande var det faktum att det var förfärligt mycket barnfamiljer, otippat faktiskt. Och inget för våra dagen-efter-huvuden. Kostnaden för kalaset var 200 pix och då ingick ingen dryck. Problemet var kanske inte så mycket extrakostnaden för kaffet, utan för att det var servering och vi fick vänta både en och tre gånger på att servitrisen skulle ha vägarna förbi just vårt bord. Ge folket som beställer koppar istället och ha pumptermosar!



Långholmens Wärdshus

Jag bor vid Hornstull, men har faktiskt aldrig testat Långholmens brunch. Det kan bero på att de har haft korta brunch-säsonger tidigare. Men nu verkar de ha nån satsning, för varje gång jag går runt Långhomen står det minst tre "gatupratare" och skriker ut budskapet om brunch varje söndag. Dessvärre har Långholmen lite av samma problem som Enskede Krog. Det är litet, men den lilla buffén ger inga smaksensationer. När vi kom ca 5 min efter dörrarna öppnats var inte den varma maten uppdukad. Synd för oss som ville börja med den. Min första tallrik bestod av parmaskinka, potatissallad, tomatsallad, coleslaw (yes!) egeninlagd gurka och rostbiff och gott bröd. Min andra tallrik bestod av ännu mer coleslaw och den varma maten som då hade kommit: ribs, bacon, äggröra, färskpotatis, vita bönor i en kraftigt kryddad sås, och en fullständigt menlös tomatsås. Varför är det så fruktansvärt svårt att få till äggröra på hotell och brunchställen? Den är alltid grynig eller oljig och alltid för lite salt och vitpeppar. Mer krämig äggröra, tack!

Efterrättsbordet dignade av färsk frukt och den trevliga överraskningen pannkakstårta med blåbärsgrädde! Även trista muffins och torra brownies som alla andra ställen har. En fördel såhär på vår- och sommarhalvåret är att man kan sitta ute på den lummiga terrassen, det var riktigt trevligt.
Vatten och halvdassigt automatkaffe ingick. 215 kr.





Enskede Krog
(obs ej att förväxla med Enskede Värdshus)

Bara fem minuter från t-banan ligger Enskede Krog, en liten, mysig krog mitt i villaidyllen. Här skulle jag säkert hänga, om jag bodde i närheten. Brunchen är inte den mest omfångsrika jag varit med om, inte heller platsar uttrycket "litet men naggande gott". Du hittar brunchklassiker som äggröra, prinskorv, pastasallader, sill och ägghalvor. En del är helt ok, som kikärtssallad, rostbiff och gott hembakat, sött, danskt rågbröd. Annat är mer tveksamt. Varför stora svarta oliver som smakar tvål? Eller två likadana chokladkakor, fast med olika topping? Och varför är inte småkakorna nybakade? Brunchen kostar 175 kr och då ingår kaffe, dock får du betala extra för juicen, som kommer från Tropicana och alltså inte är färskpressad. Tycker ni jag är hård? Äsch, det är bara det att jag inte tänker åka ut från stan mer. Men testa om du bor i närheten, vettja!
Strand Hotell

Brunchens Rolls Royce (Eller De Soto, om du frågar mig). Här finns allt från bagels till stekar, sallader med fläskfilé och caesarsallad och pannkakor. Pressa din egen juice i mängder! Glöm inte att lämna rum för dessertbordet, smaka för guds skull på den fantastiska crème bruléen i snapsglas när du sitter där och insuper piazza-atmosfären. Kanske var det ännu trevligare här innan ombyggnaden, då det kändes som en italiensk bakgata med faktiska tvättlinor mellan husväggarna. Har du glömt att beställa bord går det bra att sitta i den stora lobbyn och titta ut över vattnet. 225 kr, kaffe och thé ingår.

Som ni ser gillar jag crème brulée..


Berns

Vem vill börja dagen med sushi? Inte jag i alla fall. Berns brunch har många asiatiska inslag och även mer bastantare kötträtter. Det är en fantastisk miljö, absolut, vita linnedukar och uppklädda servitörer, men jag vill ha brunch och inte lunch. Du betalar extra för drickat. Barnvagnstätt.


Elverket

Kanske det bästa valet om du är vegetarian men äter fisk och skaldjur. På Elverket hittar du exempelvis tonfiskröra, skaldjurssallad, sallad på gröna bönor, bacon och äggröra samt asiatiska inslag i form av små vårrullar och nudelsallad. Endast ett bröd, men med krämiga ostar som tillbehör, om man gillar sånt. Till dessert gör du dina egna våfflor. Kaffe och juice tillkommer, men dock är baren öppen och det går alldeles utmärkt att beställa en Bloody Mary eller champagne.. Östermalmigt.




Cirkus
Djurgården känns som en mycket sympatisk stadsdel att promenera till och fördriva tiden en söndagsmorgon. Cirkus har ett brett brunchutbud med sådant som rostbiff, syltlök och rostad lök. Sist jag var där hade de fantastiskt goda oliver! Dessutom också ett dessertbord. Be att få ett fönsterbord för att slippa hamna mitt i släktkalasen som alla ska gå och se Mamma Mia.


Sirap

Borde egentligen inte vara med i matchen, eftersom de serverar à la carte brunch, och dessutom är det endast ett fåtal bord som går att bokas. Men maten är genomgående god och vällagad! Club sandwich, bacon & egg med små friska sallader till, vegetariska alternativ, amerikanska pannkakor med blåbär och du får hälla på så mycket maple syrop som du vill, det står en stor flaska på varje bord. Bageln är någon form av fuskvariant, men jag har överseende med det, faktiskt. Kom i tid! Redan innan öppning är det kö.


Clarion Hotell, Gretas kök

En stor besvikelse! Hamburgarna och pannkakorna halvfabrikat, revbenspjällen smakade unket, pastasalladen gjord med en kompakt och tråkig pasta. Baconet var b, för att inte tala om äggröran som inte var en äggröra utan en äggstanning. Inga överraskningar what so ever. På plussidan var olivskålen, kaffet, servicen och efterrättsbordet. Välj ett annat ställe!

Kaffe igår, men övrig dryck kostar. Brunchen kostar 245 kr.






5 kommentarer:

K sa...

Har du inga ungefärliga priser?

Husmodern sa...

Jo, meningen är att uppdatera, så jag har gjort en liten länk i högerspalten.. Men alla kostar runt 200 ink kaffe och juice. Ska fylla på mer utförligt senare!

K sa...

Oj vilken bluff-brunch på Clarion! Men bilderna blev inte så bra.

Husmodern sa...

Bluff var ordet! Suck, ibland vill den inte den här bloggen. Helt plötsligt har bilderna trillat bort och igår kunde jag inte lägga mellanrum í salladsreceptet..

Anonym sa...

O Jag älskar brunch. Kul att läsa dina kommentarer . Som en guide för mig att välja. Vilken är den bästa brunchen du har ättit i Stockholm?