tisdag 17 april 2007

En ravioli blir till

I söndags beslutade jag mig för att ta fram pastamaskinen som stått och blivit dammig alldeles för länge. Jag gjorde Anna Bergenströms recept, även om Jamie Olivers (med betydligt fler äggulor) blir både smidigare och lyxigare. Eftersom jag bara gjorde till mig och en lunchlåda halverade jag satsen till 3 dl durumvetemjöl, 2 ägg, en skvätt rapsolja och salt.

Fyllningen bestod av ricotta och hackade oliver, både svarta och gröna, salt och vitpeppar. De gröna var ansjovisfyllda, jag ville få ännu mer sälta, men ingen fisksmak, så jag plockade ur ansjovisen, och det blev perfekt resultat. Det är ju relativt enkelt att göra pasta, men tar lite tid och är lite pilligt. Anna Bergenström hade föreslagit 15 minuter till kokningen, vilket var på tok för länge, det gäller att passa de små kuddarna! Jag antar att det beror på att jag kavlade ut mina till tunnast möjliga. Tillbehöret blev en tomatsås med ytterligare en massa oliver! Smaskigt blev det!










6 kommentarer:

Jens sa...

Vilka bautaravilois! Jag skulle vilja ha en pastamaskin också, kan man använda när man ska göra dumplings också.

Louise sa...

Din tomatsås ser verkligen matig och smaskig ut!

Kristina Eriksson sa...

Gud va duktig du är! Det kan man kalla slowfood :)

Nässelblom och choklad sa...

Jag har en pastamaskin som inte använts på länge. Det ser supergott ut, så nu blir jag inspirerad att leta efter den.

Husmodern sa...

Åh, tackelitack alla! Det var gott!

Linda sa...

De blev jättefina! Hoppas de var lika goda!