onsdag 25 april 2007

Gurksoppa

Igår bestämde jag mig för att laga en av mina favorit-vårrätter, Idöborgs gurksoppa. Jag är mycket svag för sherry i matlagning och så älskar jag kombinationen med den här toppingen.

Fräs 1 hackad lök, en halv strimlad purjolök, en stor gurka, urskrapad och skuren i slantar, salt och vitpeppar. Häll på en halv deciliter sherry (eller i nödfall vitt vin) och 3 dl grönsaksbuljong. Koka grönsakerna så att de blir mjuka och mixa soppan. Häll i 1 dl valfri grädde. Krydda den med ca 1 tsk dragon eller lite mer, beroende på smak (Ja, torkad dragon funkar faktiskt utmärkt här), salt och vitpeppar igen.
Låt koka lite till.
Servera soppan med en kall röra av hackade rädisor (har du en hackmaskin blir det bäst) och hackad färsk basilika och en redig klyfta vitlök i ca 1 dl crème fraiche.

Igår var en bra dag, så jag festade loss på ostkaka med sylt och grädde till efterrätt. Vårigt, somrigt och gott, det med!

6 kommentarer:

Louise sa...

Bra dagar blir man alltid lika glad av! Att värma gurka har jag inte vågat mig på det får det bli ändring på. Soppan verkar mycket god, ska nog göra något liknande men sherryn tog slut i veckan!
Gillar du ostkaka?

Husmodern sa...

Det är alltid lika tråkigt när sherryn tar slut! Jag älskar att ha sherryn i min wookade thaimat också, då tar den snabbt slut.
Ostkaka är härligt. Har dock aldrig gjort egen med ostlöpe, det är nåt med det där namnet....

Lisa sa...

Oh, vad jag blir sugen på gurksoppa! Har en variant jag brukar göra med vermouth, också trevligt i maten!

Husmodern sa...

Vermouth! En kompis i köket! Älskar vermouth i risotto!

Anna sa...

Sherry i maten är bäst! Dessutom är jag en riktig sherry-tant som gärna tar mig ett litet glas i min ensamhet på en måndagkväll. Faktiskt den enda alkohol jag dricker utan sällskap.

Husmodern sa...

En måndagskväll! Hurra, jag ska börja ikväll, redan!