torsdag 12 april 2007

Inget är långsamt numera

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om tidningen Allt om mat längre. Är så less på att den enda utvecklingen på senare tid går mot snabbare maträtter och sånt barn själva kan laga till mellanmål. Om jag köper en tidning vill jag få inspiration, inte förslag på hur jag snabbast möjligast klarar av en måltid (och om jag nu ville det, för jag förstår ju trots allt att det existerar stressade småbarnsföräldrar, så skulle jag väl köpa Lagalätt eller Lagasnabbt, eller vad de nu heter). AoM har ju ändå ett gediget matintresse som lyser igenom, sluta upp med lightifieringen, det kan andra tidningar göra!!
Idag skulle jag söka på Tasteline efter lite förslag på långkok och upptäckte att det inte finns någon sådan kategori. "Snabblagat" finns, likaså "smalt" och t.o.m "GI".
Vad hände egentligen med Slow Food trenden??? En Slow Food-tidning, tack!

5 kommentarer:

Jens sa...

Slow food är ute!! Det handlar bara om att befästa det i och för sig fantastiska italienska köket men it's going nowhere. Jag skulle vilja se tidningar med labbframtagen mat á la El Bulli med små konstiga kemiska preparat!

Husmodern sa...

Pppffff..

K sa...

Slow food är inte ute. Det visar ju till exempel intresset för sjutimmarslamm. Slow Food-rörelsen däremot har straffat ut sig rejält, tycker jag. Jag var med i Slow Food Sverige förra året bara för att upptäcka att det framför allt är en intresseförening för diverse producenter och restauranger som insett att de kan få fler kunder genom att använda termen. I stort sett inga medlemsaktiviteter och ingen kommunikation. Stor besvikelse och mycket dyrt för ingenting. Jag borde skriva om det här och varna andra.

Husmodern sa...

jomen, att nördiga matlagare som vi gör 7-timmars lamm är en sak, men uppenbarligen är marknaden inte så stor för en enda tidning med sådana recept. Allt ska ta 6,5 minuter. Intresseföreningar och producenter i sammanhanget låter mindre intressant. Hittade faktiskt inte ett enda recept på deras sida i fredags.

Kristina Eriksson sa...

Du får nog leta efter mer "långkoksrecept/slowfood" bland kokböckerna. Tex i Karin Franssons senaste (jag tycker hon är skitduktig o har god smak men är kanske något omständlig). Förresten tror jag inte att slowfood och "att det ska gå snabbt till vardags" behöver stå i motsatsförhållande till varandra.