Visar inlägg med etikett kyckling. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett kyckling. Visa alla inlägg

måndag 2 mars 2009

Dagens middag: Höns och ris och curry

Oj vad trött jag är på att vara sjuk just nu. Vill bara må super och känna mig stark och frisk igen. Även om jag inte har orkat blogga så har jag tänkt lite på bloggen och mycket på mat. Bland annat har jag kommit fram till att jag inte alltid känner att jag behöver ett exakt recept när jag spanar runt på era matsidor. Det räcker gott och väl med lite inspiration ibland.
Så därför - trallalaalaaa - så kommer nu en ny rubrik på Husmoderns: Dagens middag.

Och vad passar väl bättre än en retrorätt som Höns och ris och curry att vara först ut! Som ni ser har jag tagit den lätta vägen och kokat ett par kycklingfiléer i buljong. Gott är det i alla fall! Smörslungade morötter och bönor till, såklart.

söndag 8 februari 2009

Fredagsgott med rostade rödbetor

På sommaren äter jag färska rödbetor minst en gång i veckan. Det finns inget bättre än små söta betor med rört smör och salt. Såhär på vintern går de inte att äta tillagade på något annat sätt än i ugn, tycker jag, men de tar sin lila tid, beräkna 1,5 timmar. Här är en enkel rätt som inte heller tar någon tid att göra om man räknar bort rödbetorna som nästan sköter sig själva i ugnen (jag brukar ösa lite då och då). Har du tid över, gör en egen balsamicosirap och egen pepparrotsgrädde!
Istället för kycklingen kan du ta fläskfilé om du vill. Lite GI är det också. Jag säger som Tina: - Jättegott!

Blandad sallad
Rödlök
Ugnsrostade rödbetor
Kycklingfilé
Balsamicosirap
Pepparrotsgrädde
Fin olivolja
salt o peppar

Lägg en hög blandad sallad på tallriken, strö över rödlök och en god olja och svartpeppar. Lägg på de ugnsbakade rödbetorna och strö över ett gott salt. Gör en egen balsamicoreduktion eller köp balsamicosirap på flaska och strö på den stekta kycklingen/fläskfilén. Servera med pepparrotsgrädde, hemgjord eller köpt.

Förrätt, huvudrätt, bjudmat eller snabblagat. Allt i ett!

måndag 19 mars 2007

Matdagbok USA

Ok, inte varldens basta bilder, men det ar en mobilkamera, sa bare with me, please!


Idag tog min van Brian med mig pa lunch, vi akte en bra bit utanfor stan och fick sjukt god mexikansk mat! Jag alskar bonrora, men den dar skalen i mitten ar smalt ost som de har lagt ner kottfars och lite annat konstigt i... Min kyckling langst ner var dock smakrik och fantastiskt god! Gitto och alla andra, mark val dricksglasen med margharita (frozen!)! Det ar sa det ska vara till lunch! (F.o. berattade Brian att Austin ar enda staden i hela Texas dar Demokraterna ar i majoritet. Det ar darfor alla ar sa trevliga har!)

Muffinsen ar sa sota har! De har guldfargat krusat papper runtomkring! Jag har inhandlat sillikonformar for muffins i pastellfarger, sa sota!

Crabcakes med coleslaw. Sa fort jag kommer at testar jag coleslawn, ingen har fatt betyg 10 an, men snart, hoppas jag..


En riktig utomhusbarbecue! Pa tallriken ser ni bonrora, potatissallad, kyckling och kott, det som de kallar pickles (som jag kallar vanlig saltgurka) och bbq-sas.



måndag 12 mars 2007

Canneloni med kyckling, morötter, ricotta & valnötter

Middagen i lördags blev en len och fin canneloni.

Stek en hackad lök och en stor vitlöksklyfta tillsammans med en stor morot skuren i kuber. Sockra, salta och vitpeppra!
Lägg i en kycklingfilé, också skuren i små kuber. Koka under tiden lasagneplattor mjuka, skölj dem i kallt vatten.
Blanda kycklinghacket med 1 burk ricotta, 1 påse med färsk spenat och valfri mängd krossade valnötter. Salta och peppra igen! Rulla in fyllningen i valfritt antal plattor, och häll på en gräddig bechamèlsås, ca 20 min i 200 grader.
Jag använde fullkornslasagne, trots min käpphäst: vit sås- vit pasta, och det funkade faktiskt överraskande bra! Inser dock att jag skulle bjudit hem en matstylist, när jag tittar på den bild som blev bäst: