Visar inlägg med etikett fläsk. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett fläsk. Visa alla inlägg

torsdag 12 mars 2009

Dagens middag

Fina fläskkotletter från Nibble Gård, ratatouille med quinoa, fänkål, vitlöksyoghurt och chutney.

söndag 8 februari 2009

Fredagsgott med rostade rödbetor

På sommaren äter jag färska rödbetor minst en gång i veckan. Det finns inget bättre än små söta betor med rört smör och salt. Såhär på vintern går de inte att äta tillagade på något annat sätt än i ugn, tycker jag, men de tar sin lila tid, beräkna 1,5 timmar. Här är en enkel rätt som inte heller tar någon tid att göra om man räknar bort rödbetorna som nästan sköter sig själva i ugnen (jag brukar ösa lite då och då). Har du tid över, gör en egen balsamicosirap och egen pepparrotsgrädde!
Istället för kycklingen kan du ta fläskfilé om du vill. Lite GI är det också. Jag säger som Tina: - Jättegott!

Blandad sallad
Rödlök
Ugnsrostade rödbetor
Kycklingfilé
Balsamicosirap
Pepparrotsgrädde
Fin olivolja
salt o peppar

Lägg en hög blandad sallad på tallriken, strö över rödlök och en god olja och svartpeppar. Lägg på de ugnsbakade rödbetorna och strö över ett gott salt. Gör en egen balsamicoreduktion eller köp balsamicosirap på flaska och strö på den stekta kycklingen/fläskfilén. Servera med pepparrotsgrädde, hemgjord eller köpt.

Förrätt, huvudrätt, bjudmat eller snabblagat. Allt i ett!

söndag 20 april 2008

Morotspytt med chutney och fläsk


till 1 person:
3 morötter
1 babyzucchini
ca 1 tsk spiskummin
1 vitlöksklyfta
en knippe färsk timjan
1 msk chutney (helst Sharwood's)
1 msk matlagningsyoghurt

2 små/ 1 stor fläskkotlett

Skär morötterna och zucchinin i små, små kuber. Börja steka morötterna i lika delar smör/olivolja. Lägg i zucchinin efter nån minut och häll på spiskummin. Salta och vitpeppra.
Pressa i vitlöksklyftan alldeles på slutet, och toppa sen med massor av färsk timjan.

Stek fläskkotletterna. Salt + vitpeppar.
Blanda ihop chutneyn och matlagningsyoghurten till en liten kräm. Jag gjorde också stuvad spetskål, som blev riktigt gott till men kanske lite kaka på kaka med krämen.