fredag 25 september 2009

Pekinganka

Jag var så sugen på att göra dumplings till söndagmiddag en dag för ett par veckor sedan, men kunde inte komma på någon bra huvudrätt. Då sa fina Sara att det var dags för mig att testa Pekinganka. Jag har aldrig tidigare ätit Pekinganka (hör och häpna!) och det kan ju vara lite knepigt när man ska göra något som man inte vet hur det ska smaka. Men det gick fint! Lisa har tidigare skrivit att fryst anka i asiatiska affärer är helt ok. Det var den. Men det är verkligen mycket mindre kött på anka än på kyckling! Den här på 2600 g räckte precis till fyra pers.

The "before pic".

Jag började med att köpa ankan på lördagsförmiddagen och tina den ända till söndagsmorgonen. Då var det dags för torkning. Jag la ankan på ett galler över diskhon och hällde på 2 liter kokande vatten. Den ska skållas jämnt, så vrid och vänd lite. Akta fingrarna! Sen ska den torka.
På tork.


Liiite hjälp av hårtorken.

Lager 1 av marinaden.
Min marinad blandades bara ihop och bestod av: 5 msk honung, 2 msk kinesisk soya, 4 msk Kinesisk Fem-krydda och 2 msk farinsocker. Pensla på och låt torka.

Efter tork och sen lager 2.

200 grader i 30- 40 min minuter, vänd ett par gånger under tiden. Låt gärna ankan stå en stund innan uppskärning. Gör under tiden såsen: 2 msk sesamolja, 6 msk hoisinsås, 6 msk vatten, 6 msk farinsocker, 1 msk soya och 1 msk maizena. Låt koka upp och stäng sen av, den behöver inte vara varm vid servering.

Voila!

Ankan serveras i små pannkakor (finns i asiatiska affärer) som ångas i en bambuångare(går säkert att värma på i en torr stekpanna också). Strö på hyvlad gurka och såsen. Ät och njut!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Fönad och nystylad anka! Anna-inspirerad?

Verkar ju möjligt i hemmaköket, faktiskt. Gott!

Anna sa...

Själv ska jag banne mig blåsa upp en anka med cykelpump en vacker dag. Har ett tio-sidors-Heston-recept som tigger om att testas. Nån gång. När jag orkar.

Husmodern sa...

Anna-inspirerad? Nä, nu har jag glömt något tror jag, när gjorde du anka, Anna? (Anna Anka hahaaa!)
Ja, som jag fattar det så är det här med uppblåstheten det enda som skiljer en hemmanaka mot en restauranganka, men jag är inte helt säker.
10 sidor verkar ju... onödigt nästan..

Anna sa...

åh, det var länge sedan http://annasskafferi.blogspot.com/2008/03/inte-pekinganka.html,

och restauranganka, om det nu ska göras på riktigt, verkar vara en hel vetenskap, det doppas och torkas och ugnarna är gigantiska, jag vet att jag googlade en del när jag gjorde det och blev lätt intimiderad (inte för att det stoppade mig)

10-sidors-receptet är från hans tv-serie Further Advances in Search of Perfection (har boken), det är evighetslånga utläggningar om exakt vilka ingredienser som är bäst och hur det exakt ska göras och för just pekingankan är det dessutom recept på confit och consommé och dumplings och gu vet vad som ska serveras till.

Mina favoriter Kamikaze Cookery, http://www.kamikazecookery.com/blog, gjorde hans Chicken Tikka Masala som ett live-event på bloggen, två dagar tog det, det finns filmer man kan se på bloggen, mycket underhållande

Husmodern sa...

Vad roligt! Det är ändå lite som skiljer våra ankor åt! Det här med beer in butt (haha!) och kylen tex, och min sås på den färdiga ankan.
Jag kan iaf konstatera att min fuskversion var såpass enkel och ändå blev det väldigt bra att jag kommer att göra det igen.

Anonym sa...

Now that we have described discount links of london the one way linking process, how can you get links of london silver websites to link just to you? One answer is that it is links of london sale dependent on your sites content, especially if you links london jewellery have unique content. Other websites will link cheap links of london to you if you have interesting content that links london bracelet compliments their content. The problem is that you london links charms really have to have something exceptional. links of london watches sale One easy way to get a type of one way link called discount links of london rings a back-link. These are links to articles that you cheap links of london necklaces have written and distributed through article directories.