tisdag 26 februari 2008

Hög tid för high tea


Det är några veckor kvar på vintersäsongen och Jens Linder skrev om afternoon tea i helgen och Matälskaren har tagit upp tråden och tipsar om recept. Mitt bidrag blir Anna Bergenströms scones (tääänk om den kvinnan kunde ha en blogg!).



Anna Bergenström är lite av en idol för mig. Även om jag tycker att hon i senaste "Under Valnötsträdet" har lånat ganska mycket av sig själv, så älskar jag hennes skissartade recept. Och några riktiga guldkorn finns där också! Jag har länge funderat över var jag kan hitta ett lite vettigare recept, så kan det bli fler sconestillfällen! Anna har gjort en grym insats med det här receptet!

6 ½ - 7 dl vetemjöl
½ tsk salt
2 tsk bakpulver
2 dl tjock grekisk yoghurt (eller mellangrädde)
1 dl vatten
Värm ugnen till 250. Blanda de torra ingredienserna, klicka i yoghurt samt vatten och arbeta snabbt ihop en deg. Forma degen på mjölat bakbord till 4-5 kakor och lägg på plåt med bakplåtspapper. Skåra med slö kniv.Grädda mitt i ugnen i 10-12 minuter. Servera nygräddade, såklart!



Jag delar med mig av två bilder, den översta från Afternoon Tea på Dalagatan och den under från Afternoon tea på Cadierbaren, Grand Hotel. Scones, snittar och bakverk.


9 kommentarer:

ann-lou sa...

Äntligen ett recept på scones som INTE innehåller en massa smör! Tänk om det kunde bli helg snart så man kan prova receptet till en lååång och skön frukost...

Husmodern sa...

Eller hur! Att lemoncurden innehåller en del kalorier låtsas vi inte om...

Kristina Eriksson sa...

Å vad gott det ser ut!!! Ja Anna Bergenström är bäst alla kategorier (jag gillar hennes anonyma lite hemliga stil) Under valnötsträdet är fin-fin men allra bäst är nog hennes små söta böcker från Semic (som är på rea igen!).

Jens sa...

Jäklar vad härligt det ser ut, det skulle jag kunna äta varje frukost! Jag kommer ju faktiskt till kungliga hufvudstan i mars är det tänkt, då förväntar jag mig pompa och ståt och ett tv-team från Mat-Niklas!

Husmodern sa...

En 400-kronors frukost, då...
Mars! Typiskt, jag är borta i Staterna större delen av mars, närmare bestämt 9-24e. Annars kan jag.. Har du bokat dagar?

Lotta sa...

Mums va gottiga saker där ligger. Blir verkligen sugen på att göra scones nu och ska ta ditt recept till mitt nu genast//Hälsningar Lotta

Recept scones bakning cheesecakes cupcakes choklad bröd bakrecept sa...

Låter inte som ett dumt recept det. Får jag pröva på nån dag här.
Fin blogg du har förresten, Kram!
Scones recept

disa sa...

太極峽谷,磐石營地,九族文化村,風櫃斗,雅築沙里仙溫泉,蛇窯蟬說,合歡山,嘉南八卦窯,糯米石橋,震災紀念公園,芙蓉瀑布,水鳥保護區,牛耳藝術渡假村,敷榮堂,登瀛書院,木屐蘭溪谷,木生昆蟲館,泰雅渡假村,惠蓀林場,水沙連古道,台一生態教育休閒農場,清境農場,生態農場,豐年靈芝菇,錦吉昆蟲館
奧萬大,埔里酒廠,埔里鯉魚潭,中台禪寺,台灣地理中心碑,九族文化村,玉山國家公園,合歡山,日月潭,田尾公路花園,新百果山,鹿港龍山寺,台灣民俗村,鹿港天后宮,溪頭森林,廬山溫泉,草嶺風景區,劍湖山世界,北港朝天宮,三條崙海水浴場,夏威夷,池南森林遊樂區,鯉魚潭,太魯閣,秀姑巒溪,長春祠,大佛風景區,東勢林場,古奇峰,五指山風景區,海水浴場,六福村,秀姑巒溪,石梯坪,磯崎灣,掃叭石柱,七星潭,小叮噹科學園區,大聖渡假,三義木雕博物館,谷關風景區,武陵農場,大坑風景區,亞哥花園,崎頂海水浴場

disa sa...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,a片,AV女優,聊天室,情色