tisdag 12 februari 2008

Min bourguignon


Det är fortfarande ett par veckor kvar på vintern och grytornas tid! När Andreas skrev ner sitt Boeuf Bourguignon-recept fick han en massa kommentarer om vad som är rätt eller fel. Såhär gör jag min. (Den blir skitgod)


900 gram fransyska eller högrev
1 hel flaska vin (möjligtvis minus ett litet, litet glas att förtära under tillagningen)
1 halv lök, hackad
3 vitlöksklyftor, hackade
2 msk koncentrerad köttfond + 1 dl vatten
1 liten knippa timjan
2 lagerblad
2 morötter (skalade och delade i tre delar)
charlottenlökar efter smak, ca 10 st
1 pkt ekologisk bacon (eller gärna sidfläsk, men detär helt ok med bacon, om det är en bra sort!)
champinioner efter smak (jag gillar pyttesmå burkchampinjoner, tro det eller ej..)
1 klick smör, lite olivolja och 2 msk mjöl


Värm smöret och oljan till hett, hett. Bryn köttet som skurits i 2 x 2 cm kuber tillsammans med den halva, hackade löken och vitlöken. Salta och peppra (vitpeppar!) Pudra på mjölet och gojsa runt.

Häll i nästan allt vinet, fonden och kryddorna: timjan, lagerblad och morötterna.
Låt koka i ca 2 timmar. Fyll på med lite vin till och rör om då och då. (Vatten har inte att göra i en bourguignon, tycker jag)

Stek bacon/sidfläsk i kuber i en stekpanna tillsammans med hela, skalade charlottenlökar. Stek några minuter tillsammans med champinjonerna. Häll i grytan och fortsätt koka ca 30 minuter. Smaka av med salt, peppar.

Servera med ett gott mos, eller tagliatelle.

5 kommentarer:

Kristina Eriksson sa...

Ja en riktigt långkokt Boeuf Bourguignon (svårstavat är det oxå)är nästan oslagbart! Pröva gärna å servera aioli till, det är smaskens!

Husmodern sa...

Där ser man! Spännande! Det ska jag prova. Låter som att tagliatelle och aioli skulle kunna vara en bra kombo..

Kristina Eriksson sa...

Fast jag tycker det ska vara kokt potatis till (fast det tycker kanske du oxå?)

Husmodern sa...

Neeeej! Inget slår ett gott mos med smör, mjölk, vitpeppar, salt socker och muskot.

Kristina Eriksson sa...

Ok jag ger mig, mos och köttgryta med sås är alltid sååå gott!