torsdag 8 mars 2007

Vanilj på Madagaskar

Vaniljstång på orkidéplantan

begäran, typ, tänkte jag lägga ut texten lite om den madagaskariska maten. Madagaskar är en fransk koloni, och man pratar fortfarande nästan uteslutande franska där. Maten är inte heller något undantag, mycket är franskinspirerat med tillägget... skaldjur! Jag landade i huvudstaden Antananarivo och flög sedan till den pyttelilla ön Ile Sainte Marie. Madagaskar är ett mycket fattigt land, med den stora exportprodukten vanilj, det finns nästan inget annat att köpa som turist, faktiskt. Dagarna började med en tur till öns enda bageri, frukosten var såklart franskinspirerad med croissant och fruktsallad (med vanilj!)
Ile Sainte Marie bjöd på fantastiska berg med hummer för det facila priset av 80 kronor(rättare sagt langouster, utan klor) , nyfångade jätteräkor, bläckfisk och annat gott för småsummor. Man kan få trerätters för ca 40 kr (glöm inte dricksen..!) . Det var fantastiskt spännande att se att de verkligen lever av vad de producerar och fångar, exempelvis finns i princip inga kossor, därför är det svårt och såklart dyrt, ibland omöjligt, att få tag på kött och mjölk. Nästan omöjligt var det också att hitta en restaurang som hade vitt vin samtidigt som de hade färska skaldjur.. Öl och hummer, någon? Som ni kan skymta på bilden fick man också, enligt franskt manér beställa tillbehör; potatis, pasta, eller bönor till skaldjuren. Därför kunde en måltid innehålla hummer, kokt potatis och rött vin. Majonnäsen var... inte riktigt som vi är vana vid, varken här eller i Frankrike, vågar jag påstå.. Men vill ni ha ett riktigt äventyr, grönblått hav, skaldjur och framförallt se en oexponerad och lycklig del av Afrika, åk till Ile Saine Marie!

7 kommentarer:

K sa...

Det verkar väldigt spännande. Jag skulle mycket hellre åka dit än till usa. Hur kom du på att resa till Madagaskar?

Husmodern sa...

Jag har alltid varit väldigt fascinerad av Afrika, och min resekamrat hade sett ett resereportage på Discovery om just Ile Saine Marie. Det är en gammal piratö, och det finns en del att göra, vi tittade på valar (fantastisk upplevelse!) och snorklade, cyklade runt och besökte piratkyrkogården (öga mot öga med diverse läskiga ormar..) Men det är också bedövande vackert, och man vill gärna ligga på stranden... Det är inte helt lätt att ta sig dit, och vi blev mycket uttittade som vita. Ön har tre gatlyktor, men jag kände mig säker hela tiden. När jag skulle hyra cykel och frågade om lås till cykeln förstod de först inte vad jag menade, och sen skrattade de och sa nä, det behövs inte. Alla känner alla. Som en helt annan värld!

Jens sa...

Det verkar vara paradiset! Vad kostar biljetten?

Husmodern sa...

12000 med air france! Hotell är ganska så billigt, och vaniljen också, kan jag ju tillägga...

Jens sa...

Gulp! Ja, man brukar ju få resa långt för att kunna leva billigt.

Louise sa...

Jag kommer ihåg en dokumentär som jag såg om madagaskar för några år sen. I den så åt de grönsaker med späckbitar, de fick det att låta som att späckbitar var basfödan. Såg du några små vita kuber av fett???

Husmodern sa...

Späck... neeej. Usch, det låter verkligen inte aptitligt..! De hade ju inte heller så mycket djur. Men som sagt, jag var väldigt kort tid på fastlandet (ja, okej, hela landet är ju en ö, men..) och det kan nog vara väldigt olika, har jag en känsla av. Jag rekommenderar ingen att åka till huvudstaden och semestra!