måndag 18 juni 2007

Sommarkål


Nu är vitkålen som allra bäst! Jag stuvar den och gör coleslaw mest hela tiden (när jag inte äter färska rödbetor). Har du inte creme fraiche hemma så kan det gå med en klick turkisk/grekisk yoghurt också. Däremot tycker jag inte alls att den franska senapen har något där att göra. Inte heller selleri, gul lök eller persilja som man ibland ser i vissa recept.
Coleslaw gör jag såhär:

1/2 vitkålshuvud
1 stor morot
svensk, söt senap
2 msk majonnäs, gärna hemgjord
2 msk creme fraiche
salt och vitpeppar

Blanda samman den lilla såsen. Strimla kålen fint och riv moroten grovt. Blanda. Kom ihåg att den ska bara precis gå ihop, inte alls vara dränkt i dressing. Jag tycker att den ska stå och dra minst några timmar, gärna en dag.

4 kommentarer:

K sa...

Jasså, det är sånt man gör i hultsfred! Tycker att det verkar vara lite lite majonäs där.

Husmodern sa...

I Hultsfred eller i min sallad? Jag bröt f ö den egenhändigt skapade regeln om pommes frites...

Kristina Eriksson sa...

Javisst är vitkål gott! Stuvad vitkål och köttbullar så här års, det är fina grejer! Och coleslaw...mmmm

Kinna Jonsson sa...

sommarkålen dvs vitkål är underbart just nu. Lättkokt blir den härligt grön.