tisdag 16 december 2008

Husmoderns julbordsfavoriter

Kinna har utmanat mig på julbordsfavoriter, och jag har rätt svårt att vara av med nästan allt på mitt julbord, sill och ostar struntar jag dock blankt i. Här kommer det jag absolut inte kan vara utan.

Kål
Långkål, rödkål och brysselkål, och här är Långkålen absolut viktigast. Vi skippar däremot brunkålen. På den perfekta skinktuggan finns, förutom skinka; rödbetssallad(2 sorter, en med majonnäsbas och en med purjolök och kaffegrädde), stark senap, kokt potatis SAMT de tre kålsorterna. Det är en liten utmaning att få till allt på en och samma gaffel.
Mitt recept på Långkål är sprunget ur Anna Bergenströms, såklart, men jag använder lite mer sirap.

Kroppkakor
Mammas släkt har i många generationer haft kroppkakor på sitt julbord. Det har vi också, fullproppade med kryddpeppar, fläsk och lök. De är inte riktigt kroppkakor i den traditionella meningen, utan mycket tunnare i potatishöljet och framförallt så steker vi dem runtom och på sidorna. Och absolut ingen lingonsylt till.

Gubbröra eller Sillgratäng
Sillgratängen är krämigare och mycket finare i smaken än Jansson. Om vi gör en Jansson är det mycket viktigt med tändsticksskuren potatis! Och Gubbröran kan inte serveras till något annat än hembakat knäckebröd.

Sen har jag två favoriter på gottebordet:

Mandelmassestubbe
Det är mandelmassa och konjak och grön karamellfärg (sån där härlig med en massa E-ämnen i sig..) och en halv-en äggvita. På hälles finaste mörka Valrhonan, ett tjockt lager.
Både snygg och god!

Och så kan jag inte riktigt vara utan Fatzers marmeladkulor. Jag minns dock att de var godare på... 80-talet? då de inte var så sockriga. Det börjar bli ett problem att få tag på dessa i Stockholm, men Vi på t-baneplanet i Östermalmstorgs tunnelbana har haft dem senaste åren.



Och så har vi kalkonen som tradition på annandagen som inte på något sätt får ruckas på...

3 kommentarer:

Kinna Jonsson sa...

Vad roligt att se vad du serverar. Jag blir inspirerad till att göra gubbröra för det var länge sen.

Kristina Eriksson sa...

Sådana marmeladkulor har jag vunnit i en sångtävling på en Ålandsfärja, ja det var kanske 1985. Kul att du gillar dem!

Unknown sa...

Vad roligt! Min familj har också en sträng kalkon-på-annandagen-tradition!