torsdag 11 december 2008

Saffrans- och kardemummabullar med mandelmassa

Jag tycker faktiskt att vanliga saffransbullar kan vara lite halvtrista. Vi brukar alltid pigga upp dem med en hel del mandelmassa som är lätt att rulla in i degen, men i år blev det smör och kardemummafyllning också. Mycket roligare! 350 gram smör är inte så mycket för nästan 60 bullar. Gör halva satsen istället för att bli avskräckt.

50-60 stora bullar :
75 gram jäst för söta degar
3 kuvert saffran
250 g smör
1 msk vodka
9 dl mellanmjölk
3 dl socker
1 ägg
ca 30 dl vetemjöl
Lägg saffran i sprit och låt det dra en stund.
Smula jäst i bunke.
Värm smör och häll i mjölk. Värm till 37 grader.
Häll över jästen och låt det hela lösas upp. Häll i 3/4 tsk salt, saffran och socker. Tillsätt ägget.
Tillsätt det mesta av mjölet och knåda ordentligt. Jäs 1 timme.

Fyllning:
350 gram smör
4 msk vaniljsocker
2 dl socker
3 tsk kardemummakärnor, mortlade.
250 g mandelmassa

Kavla ut degen i stora plattor, bred på kardemummasmöret. Riv mandelmassan. Vik sjoken dubbla och klipp remsor. Tvinna dem och lägg i muffinsformar på ett bakplåtspapper.
Låt jäsa i 20-30 min.
Grädda 10-12 min i 225 grader. Och helst inte i en gasugn..

The "before pic"...

5 kommentarer:

K sa...

De ser verkligen väldigt, väldigt goda ut.

Kinna Jonsson sa...

Vilka fina bullar!

Nu är jag nyfiken på vad en julmenymakare har på sitt julbord - om du tycker det är kul. Jag har ställt frågan på min blogg.

Husmodern sa...

De blev bra, men hade varit ännu bättre om jag inte haft gasugn- denna förbannelse. Lika dålig som gasspisen är bra..

Anonym sa...

Men gud vilka fina bullar!!
De ser ljuvligt goda ut! :-)

Husmodern sa...

Kul att du tycker det Jennie! Du har en fin blogg också!